Wszystko co należy wiedzieć o kontenerach transportowych!

Kontenery morskie stanowią nieodzowny element w transporcie morskim. Jest to jeden z najbardziej uniwersalnych i zawsze używanych elementów do przechowywania i transportu wszelkiego rodzaju produktów, materiałów oraz przedmiotów drogą morską. Warto zatem wiedzieć z czego są zbudowane, jakie są rodzaje kontenerów oraz dlaczego jest to najlepszy wybór w transporcie morskim. 

Czym są kontenery w transporcie morskim?

W oparciu o definicję kontenery w transporcie morskim https://ecocontainers.com są to prostopadłościenne skrzynie, które można porównać do małego budynku. Kontenery  są złożone z podstawy i słupków narożnych. Rama (ściany) kontenerów są zbudowane i przymocowane do słupków nośnych i dźwigarów poprzecznych. Na podłogach znajdują się z kolei uchwyty, przeznaczone do odpowiedniego umocowania ładunku a także ewentualnego manewrowania ładunkiem w przypadku nieprzewidzianych okoliczności np. pogodowych.

Co więcej jeśli mowa o budowie kontenera transportowego równie istotne są również drzwi kontenera. Charakteryzuje je fakt, iż są niezwykle ciężkie, przez co możliwe jest jedynie ich otwieranie w zgodzie z zasadami bezpieczeństwa. Według standardowych procedur muszą one posiadać między cztery a pięć belek poprzecznych, dzięki którym można łatwiej otwierać drzwi. Warto również wiedzieć., iż drzwi kontenerów można otwierać zarówno z ziemi jak i z podwozia.

Jakie występują rodzaje kontenerów morskich?

Obecnie pod kątem przeznaczenia danego kontenera transportowego można wyróżnić ich następujące rodzaje:

  • Kontenery uniwersalne https://www.balticon.pl/wynajem-kontenerow-morskich/ – inaczej są one nazywane kontenerami ogólnego przeznaczenia. Ich uniwersalny charakter dotyczy faktu, iż można w nich przechowywać oraz transportować na krótkie oraz długie dystanse właściwie każdy rodzaj ładunku. Jest to kontener, który można poddawać dowolnym modyfikacjom w celu odpowiedniego dopasowania kształtu oraz rozmiaru ładunku do wymiarów kontenera. Należy jednak pamiętać, iż przy tym kontenerze do wyładunku towarów konieczne jest użycie silnego urządzenia pneumatycznego (najlepiej kontenerowej wywrotki);

  • Kontenery z otwartym dachem – są to kontenery, których przeznaczeniem jest przewóz towarów przekraczających standardowe wymiary kontenerów transportowych. Z reguły tego rodzaju towary są ładowane od góry za pomocą dźwigu. Podłoga w takim kontenerze musi zatem posiadać obowiązkowo uchwyty mocujące. Dodatkowo dach kontenera posiada wodoszczelną plandekę, która jest wyposażona w linkę z zamknięciem celnym. Warto wiedzieć również, iż kontenery z otwartym dachem należą do sprzętu specjalistycznego ze względu na swoje unikatowe przeznaczenie.
  • Kontener o otwartych bokach – jest to rodzaj kontenera, który został stworzony na podstawie kontenera z otwartym dachem. Jednak jak sama nazwa wskazuje jest to kontener, który jest przeznaczony dla towarów o większej szerokości niż tej przewidzianych ustawowo wymiarach. Do rodzajów ładunków, które mogą być transportowane w takim kontenerze można zaliczyć samochody i pojazdy ciężarowe, czy też części np. linii produkcyjnej.

  • Kontener typu platforma – jest to z kolei kontener służący do transportu materiałów ciężkich (gabarytowych). Z tego też względu ładowność takiego kontenera wynosi nieco ponad 40 ton. Możliwość przewozu materiałów o dużej masie jest wynikiem montażu wytrzymałej podłogi, która może wytrzymać spore naciski masy ładunku. Warto wiedzieć, iż tego rodzaju kontenery są używane głównie w relacjach port-port tj. tylko w relacjach między jednym a drugim portem. Dodatkowo uchwyty mocujące znajdują się na podłodze i belkach bocznych;
  • Kontener cysterna – jest to rodzaj kontenera, który przeznaczony jest do transportu materiałów sypkich, płynnych czy też pitnych cieczy i substancji chemicznych. Przykładowo można do tego zaliczyć transport zboża, paliwa, środków chemicznych czy też węgla. Warto wiedzieć, iż te kontenery zazwyczaj są napełniane maksymalnie o 80% swojej wysokości (rzadko do 95% maksymalnej wysokości ze względu na rozszerzalność cieplną metalu);
  • Kontener chłodniczy – jest to z kolei rodzaj kontenera używany w transporcie morskim o materiałach i produktach szybko psujących się. Ściany takiego kontenera wypełniane są pianką poliuretanową. Dzięki temu można podtrzymywać stałą temperaturę przez cały czas transportu znajdujących się we wnętrzu produktów. Zakres temperatur jaki może być dowolnie stosowany wynosi między -25 a +25 stopni Celsjusza. Należy jednak pamiętać, iż w tym kontenerze należy zachować ok. 75 mm. szczeliny, by było tam obecne powietrze. Dzięki temu można uniknąć zagrożenia, iż towary w środku się zepsują. 

Jak dbać o kontenery w transporcie morskim?

Kontenery https://www.balticon.pl/modyfikacje-kontenerow-magazynowych/ w transporcie morskim są niezwykle podatne na działanie wielu czynników, które mogą je uszkodzić. Wobec tego należy przede wszystkim pamiętać, aby maksymalny okres eksploatacji danego kontenera nie był dłuższy niż 15 lat. Dzięki temu można mieć gwarancję, iż kontener jest w dobrej kondycji oraz w poprawny sposób przechowywane są towary i produkty wewnątrz niego.

Należy także pamiętać, iż kontenery na morzu wystawione są na działanie wody oraz wiatru. Takie połączenie wraz z metalowymi ścianami może doprowadzić do korozji https://ecocontainers.com/stalowy/246-621-kontener-magazynowy-stalowy-podwyzszany-40hc-nowy.html. Dlatego też konieczny jest regularny serwis ,mający na celu naprawę oraz renowację uszkodzonych kontenerów w transporcie morskim.